3 juni 2026: Op zoek naar de nachtzwaluw

Zoals ieder jaar vertrokken wij (15 personen) om 20.30 uur vanaf de parkeerplaats bij café het anker. Het weer was niet zo best, maar tussen de buien door was het droog zullen we maar zeggen.

Onderweg merkten we dat het voorjaar op zijn einde liep. De vogels waren druk bezig met hun jongen en lieten zich maar amper horen of zien. Het weer speelde daar natuurlijk ook aan mee.

De nachtzwaluw laat zich alleen zien en horen op de late avond wanneer het donker begint te worden. Na een wandeling van ongeveer een uur kwamen wij op de plaats bij de heide waar wij de nachtzwaluw bijna ieder jaar wel horen.

En ja hoor, wij waren nog maar net ter plaatse of de wekker van de nachtzwaluw ging al af. Het geluid is zo karakteristiek dat je het niet kan missen. Hij liet zich ook verschillende keren goed zien met zijn karakteristiek vlinderachtige vlucht.

Om 22.30 uur wandelden we weer naar de parkeerplaats .

Er waren weer verschillende leden bij die dit jaar op de vogel herkenningscursus hebben gezeten. De interesse is dus gewekt.

Tekst: Rien. Foto bij titelpagina van Frans uit een eerder jaar

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.